Ailitza eli Kävelevä maailma

Elina Koivunen, Ailitza eli kävelevä maailma

kuvittanut  Giannetta Porta

Nuortenromaani / nuorten aikuisten romaani

ISBN 978-952-7301-00-5

Ykl 84.2

416 sivua

Ailitza ei ole enää punaposki pikkutyttö. Hänestä tulee kohta aikuinen. Kun katastrofi iskee, hän haluaa vain läheistensä luo – mutta tulee vedetyksi kummalliseen seikkailuun. Onko ihminen peto, kun ihminen syö muita eläimiä?

Ailitzan eli kävelevän maailman juoni kiertyy lihansyönnin pulmien ympärille. Se on nuortenromaani, joka lumoaa myös aikuisen lukijan.

Voiko nuortenkirja olla kirjallisuutta?

Vaikka lasten- ja nuortenkirjojen määrittely (erotuksena aikuisten kirjoista) on hankalaa, niitä katsotaan kirjoitetun ja julkaistun ainakin 1600-luvulta saakka. Ensimmäiset alkuperäiset suomalaiset lastenkirjat ilmestyivät 1800-luvun puolivälissä.

Lastenkirjoja on usein lähestytty kasvatustieteen tai kehityspsykologian suunnista, eikä niillä ole nähty kirjallisia merkityksiä. Kuitenkin sellaisia lasten- tai nuortenkirjoja, jotka ovat ehdottomasti kaunokirjallisuutta, alettiin julkaista jo 1800-luvulla. Ensimmäinen maailmankirjallisuuden kaanoniin kuuluva lastenkirja oli Lewis Carrollin Liisan seikkailut ihmemaassa, joka ilmestyi englannin kielellä vuonna 1865. Sitä on luettu ja tutkittu siitä saakka, ja se kestää millaisen (tieteellisen) tarkastelun tahansa. Suomessa ollaan tässäkin suhteessa tultu jälkijunassa. Kuitenkin ainakin Tove Janssonin muumiromaanit ovat kirjallisuutta. Ne eivät tee eroa eri ikäisten lukijoiden välillä.

Lastenkirjojen arvostuksen on havaittu riippuvan lasten ja nuorten arvostuksesta yleensä. Niinä aikakausina, kun yhteiskunnassa lapsuuden ja nuoruuden merkitys on nähty isona, myös lasten ja nuorten kirjallisuus on yleensä kukoistanut. 1980-luvulla kaupallisuudesta tuli aiempaa tärkeämpi ”arvo” myös lastenkirjojen kustantamisessa. Kirjaa lukeva lapsi haluttiin nähdä paremminkin (kevyiden sarjakirjojen) kuluttajana kuin (kunnianhimoisen) kirjallisuuden lukijana. Isossa-Britanniassa, joka on historiallisista syistä lastenkirjallisuuden suurvalta, tässä kuitenkin tapahtui käänne jo 1990-luvun jälkipuoliskolla, kun J. K. Rowlingin Harry Potter –kirjoista tuli megamenestys. Niitä lukivat lasten lisäksi aikuiset. Harry Potteria seurasi Philip Pullmanin Universumien tomu -sarja. Se ei ollut yhtä suuri myyntimenestys, mutta se kiinnosti myös aikuisia – ehkä enemmänkin kuin lapsia.

Viime vuosikymmenien suuri virtaus lasten- ja nuortenkirjallisuudessa onkin ollut lastenkirjojen ja aikuisten kirjojen välisen rajan hämärtyminen. Suomessa tämä ei ole toistaiseksi juuri näkynyt. Jotta lastenkirja tai nuortenkirja alkaisi kiinnostaa myös aikuista lukijaa, sen pitää olla jollakin tavalla poikkeuksellinen.

Elina Koivusen kirjoittama Ailitza eli Kävelevä maailma on tällainen poikkeuksellinen kirja. Se on nuortenkirja olematta pelkkä nuortenkirja. Se on romaani, jonka voi lukea minkä ikäinen tahansa. Itse asiassa se on kirjallisuutta. Ailitzan tarina on myös sillä tavalla erilainen nykyromaani, että se on kuvitettu. Sitä ei julkaista sähköisessä muodossa, vain paperille painettuna ”oikeana” kirjana. Tämän ratkaisun ymmärtää paremmin, kun on lukenut kirjan.

Ailitza eli kävelevä maailma on Elina Koivusen esikoisromaani.

Kuvittaja Giannetta Portan löydät myös sivulta www.olipahantaas.fi

Arvostelukappaleet : info@paajalkainen.fi

Hinta suoraan kustantajalta tilattuna 26 euroa, johon sisältyy postitus Suomeen. Tilaus toimitetaan ennakkomaksun jälkeen. tilaukset@paajalkainen.fi