PIKKURUINEN  Pääjalkainen  RAVISTELEE KIRJANKUSTANNUSALAA

Kustannusala on ollut kriisissä pitkään. Kriisi on kuitenkin vain niissä kustantamoissa, joilla on ollut iso oppikirjatiimi, iloinen markkinointiosasto ja kivitalo Helsingin keskustassa. Itse asiassa Suomessa syntyy niin paljon pieniä kustantamoja, että uuden kustantamon perustaminen ei ole sinänsä mikään uutinen. Joidenkin mielestä se on peräti ”uusi musta”.

Pääjalkainen on kuitenkin luotu erilaiseksi kustantamoksi. Pääjalkaisessa halutaan kyseenalaistaa monet vakiintuneet käytännöt. Voiko kirja elää pitempään kuin syksystä jouluun? Ja: elämme visuaalisuuden keskellä, joten miksi niin moni julkaisee rumia kirjoja?

Pääjalkaisen suurin innovaatio liittyy uusien käsikirjoitusten seulomiseen. Suomessa oli pitkään vakiintunut käytäntö, että kustantajat antoivat lausuntoja myös hylkäämistään käsikirjoituksista. Enää näin ei ole. Tämä johtuu käsikirjoitusten tulvasta: nykyään kirjoittajat lähettävät hengentuotteensa kymmenellekin kustantajalle samaan aikaan. Tämän on mahdollistanut toisaalta Internet, toisaalta tietokone ja halvat tulostimet. Kirjoittajien piirissä arvellaan, että vain harva tarjottu käsikirjoitus edes luetaan. Ja jos luetaan, niin samaa käsikirjoitusta viidessä kustantamossa samaan aikaan – kaikkien aikaa tuhlaten.

Pääjalkainen toimii toisin. Pääjalkainen ottaa uusia käsikirjoituksia luettavaksi ainoastaan maksua vastaan. Maksu määräytyy tekstin laajuuden eli työmäärän mukaan. Maksu takaa, että jokainen vastaanotettu käsikirjoitus luetaan ja siitä saa punnitun, henkilökohtaisen arvion. Jos Pääjalkainen haluaa julkaista tarjotun käsikirjoituksen, maksu palautetaan.

Pienen kustantamon julkaisukynnys on korkeampi kuin ison, koska resurssit ovat pienemmät. Toisaalta pienessä kustantamossa jokaiseen kirjaan panostetaan. Tavoitteena on, että jokainen Pääjalkaisen julkaisema kirja on sisällöltään vahva – ja esineenä kaunis.

Pääjalkaisen ensimmäiset kaksi kirjaa, Heli Hulmin romaani Luopumisharjoituksiaja Elina Koivusen spekulatiiviseen fiktioon kuuluva Ailitza eli Kävelevä maailma, ilmestyivät vuoden 2018 lopulla.

Uutuudet

 

 

Heli Hulmi, Luopumisharjoituksia

Romaani.

Pääjalkainen, 2018.

ISBN 978-952-7301-02-9

Ykl 84.2

Nidottu, 224 sivua

Heli Hulmin (s. 1958) romaani Luopumisharjoituksiakertoo Ellasta, Kristiinasta ja Liljasta, nuoruudenystävistä, jotka elämä on kuljettanut eri suuntiin. Yksi heistä asuu Roomassa, toinen opiskelee saattohoitoa Lontoossa, kolmas on taideterapeuttina Itä-Suomessa.

Monen vuoden tauon jälkeen he kokoontuvat Helsinkiin, jossa yhteinen vanha ystävä, maailmallakin menestynyt valokuvaaja Olavi on järjestämässä elämäntyönäyttelyä. Mutta kuinka sellainen on mahdollista, kun elämä kai kuitenkin on vielä kesken?

Luopumisharjoituksiaon tarkkanäköinen romaani elämänkaaresta. Siitä, mitä itse kukin elämässä oppii, ja millä tavalla. Sekä ystävyydestä ja luopumisesta.

Kokeneen kirjoittajan viisaat lauseet ja virkistävät havainnot johdattavat vakavien kysymysten äärelle lempeästi, vaivatta.

Elämä jättää meihin jälkensä. Ja me jätämme jäljen ystäviimme.

Luopumisharjoituksiaon kirjoitettu ennen muuta niille lukijoille, joilla on jo omaakin elämänkokemusta. Niille, joille ei lukijoina riitä pelkkä hetken huvi, vaan jotka etsivät kirjoista vastakaikua omille ajatuksilleen — joskus jopa vastauksia kysymyksiinsä.

Elämä on harvemmin kovin helppoa, ja melkein aina se yllättää. Asiat menevät toisin kuin nuorena kuvittelee. Toisaalta nuoruudenkin merkitys muuttuu, kun siihen saa etäisyyttä. Aina ei elämisen hetkellä tajua, mistä kokemuksesta tulee käänteentekevä, mihin aina palaa. Ja kuinka merkittäviä nuoruusvuosien ystävät ovat meistä itse kullekin.

Luopumisharjoituksiaon niitä kirjoja, jonka lauseita haluaa alleviivata. Se kestää monta lukukertaa.

 

Haastattelupyynnöt myös suoraan: hulmi.heli@gmail.com

 

Hinta suoraan kustantajalta tilattuna 23,00 euroa. Hintaan sisältyy postitus Suomeen. Tilaukset osoitteesta tilaukset@paajalkainen.fi

 

***

Elina Koivunen, Ailitza eli kävelevä maailma,

kuvittanut  Giannetta Porta

Nuortenromaani / nuorten aikuisten romaani

ISBN 978-952-7301-00-5

Ykl 84.2

416 sivua

Ailitza ei ole enää punaposki pikkutyttö. Hänestä tulee kohta aikuinen. Kun katastrofi iskee, hän haluaa vain läheistensä luo – mutta tulee vedetyksi kummalliseen seikkailuun. Onko ihminen peto, kun ihminen syö muita eläimiä?

Ailitzan eli kävelevän maailman juoni kiertyy lihansyönnin pulmien ympärille. Se on nuortenromaani, joka lumoaa myös aikuisen lukijan.

Ailitza eli kävelevä maailma on Elina Koivusen esikoisromaani.

Kuvittaja Giannetta Portan löydät myös sivulta www.olipahantaas.fi

Arvostelukappaleet : info@paajalkainen.fi

 

*****

 

Haluatko julkaista kirjan?

Kirjailijan ammattiin ei ole kouluja eikä tutkintoja. Kukaan ei tivaa kirjailijalta arvosanoja. Lukijalle riittää lopputulos, kirja.

Joidenkin mielestä kirjoittamista ei edes voi opettaa. Ehkä uutta luovimmat kirjailijat ovatkin paljolti itseoppineita.

Kirjoittajaa voidaan silti opastaa ja auttaa; kaikkien ei ole pakko tehdä alussa samoja virheitä.

KIRJOITTAJAN KYSYMYKSIÄ ITSELLEEN

Olenko kirjoittamassa oman elämäni tarinaa? Se on minulle tärkeä, mutta kuinka monelle muulle se voisi olla tärkeä? Haluaako viisisataa ihmistä lukea sen kirjana? Haluaako 3000 ihmistä lainata tarinani kirjastosta? Kuinka monelle se puhuu?

Onko se, mitä haluan sanoa, todella kirjallisuuden asia? Olisiko parempi piirtää, säveltää tai rakentaa se? Voinko kertoa samat asiat kätevämmin lehtiartikkelissa? Tai lehden yleisönosastossa? Tai puoluekokouksessa? Kansalaistoiminnassa? Siis onko se, minkä haluan saada näkyviin, nimenomaan sanataiteen asiaa?

HALUATKO JULKAISTA KÄSIKIRJOITUKSESI?

Pääjalkainen tuulettaa suomalaista kustannusalaa. Se ottaa uusia käsikirjoituksia luettavaksi maksua vastaan ja ainoastaan postitse lähetettyinä paperitulosteina.

Emme lue käsikirjoituksia, jotka on lähetetty sähköpostissa tiedostomuodossa.

Miksi pitää maksaa, jotta saa käsikirjoituksensa luettavaksi?

Koska lukeminen on jonkun työtä, ja työstä kuuluu maksaa korvaus.

Kirjoittajan kannalta maksullisuus takaa, että käsikirjoitus oikeasti ja todella luetaan.

Kirjoittaja saa käsikirjoituksestaan henkilökohtaisen, räätälöidyn lausunnon.

Emme lähetä mitään monistettuja palautuskirjeitä.

Käsikirjoitus myös palautetaan kirjoittajalle, ellei hän muuta toivo.

Maksullisuuden taustalla on myös kirjoittamisen filosofiaa.

Kun palvelusta joutuu maksamaan, aivan alkutekijöissään olevia käsikirjoituksia ei luultavastikaan kannata lähettää.

Kaunokirjallinen taito on paljolti kärsivällisyyttä ja sinnikkyyttä. Käytännössä jokainen julkaistavaksi hyväksytty romaanikäsikirjoitus on kirjoitettu MONEEN kertaan.

Kirjoituskertojen välillä kannattaa pitää taukoa, jotta saa tekstiinsä etäisyyttä. Tauon aikana voi kirjoittaa jotakin muuta. Jotakin ihan muuta.

Runojen kohdalla kirjallisuuden syntytapa voi olla toinen. Runo voi syntyä hetkessä. Kuitenkaan runokokoelmaa harvoin pystyy saamaan aikaiseksi vuotta lyhyemmässä ajassa. Usein siihenkin menee paljon kauemmin.

Suomalaisissa kustantamoissa uusien käsikirjoitusten lukemista on perinteisesti pidetty vähäpätöisimpänä tehtävänä. Käsikirjoituksia ovat lukeneet viimeksi yritykseen töihin tulleet nuorimmat ja kokemattomimmat.

Pääjalkaisessa ajatellaan toisin.

Kirja on se, minkä varassa kustantamo seisoo.

Tästä seuraa, että Pääjalkaisessa käsikirjoituksia lukee vanhin ja kokenein.

Ei ole aina helppoa tunnistaa hyvää käsikirjoitusta. Sitä tulevaa mestariteosta. Uudenlainen voi herättää hämmennystä, torjuntaa. Vanhaa (klassista, ikuista) ei aina osata arvostaa. Joskus mennään liikaa markkinaoppien mukaan – kuunnellaan sitä viimeksi aallonharjalle nostettua uutta ulkomaista gurua. Puuttuu omaa näkemystä. Usein puuttuu myös rohkeutta, minkä seurauksena julkaisulistasta tulee haalea ja yhdentekevä.

Pääjalkaisessa emme etsi mitään määrättyä aihepiiriä tai tyyliä, minkä seurauksena olisimme sokeita kaikelle muulle.

Pääjalkaisen julkaisustrategialla on kuitenkin perusta. Julkaisuista päättäminen pohjaa kestävimpiin inhimillisiin arvoihin: totuuteen, kauneuteen, hyvyyteen. Ei sen enempään. Ei sen vähempään. Niistä lähdetään, niihin pyritään, ne pysyvät.

 

Pääjalkaisen lukemismaksut 2019:

Runo- ja aforismikokoelmat:                      480 euroa

Novelli- ja esseekokoelmat:                       670 euroa

Lyhyt romaani (alle 400 000 merkkiä):      980 euroa

Pitempi romaani (yli 400 000 merkkiä):     1190 euroa

Hinnoittelun pohjana on arvio siitä, kuinka monta työtuntia käsikirjoituksen lukemiseen, sen pohtimiseen sekä lausunnon kirjoittamiseen menee keskimäärin. Hinnat sisältävät arvonlisäveron (24 %).

Jos Pääjalkainen päättää julkaista tarjotun käsikirjoituksen, lukemispalkkio palautetaan kirjoittajalle.

Muistutamme kuitenkin, että pienessä kustannusyrityksessä julkaisukynnys ei ole alempi kuin isossa. Se on luultavasti korkeampi. (Todennäköisesti julkaisukynnys sijoittuu kuitenkin toiseen kohtaan, rakentuu toisenlaisista asioista.)

Jos haluat tarjota käsikirjoitustasi Pääjalkaiselle, lähetä ensin sähköpostia osoitteeseen:

info@paajalkainen.fi

Vastauksessa saat maksu- ja muut ohjeet sekä vinkkejä käsikirjoituksen postittamiseksi.

HUOM. Emme siis lue sähköpostin liitteitä, emme myöskään liitteenä lähetettyjä käsikirjoituksia.

 

Ennakkotietoa tulossa olevista kirjoista

*****

Dorothea Brande, Miten kirjailijaksi tullaan

Tietokirjasuomennos

ISBN 978-952-7301-03-6

Ykl 86.07

n. 220 sivua

Kirjoittamisesta on kirjoitettu paljon, mutta Dorothea Branden hiljainen klassikko poikkeaa muista aihealueen opuksista. Brande lähestyy aihetta itse kirjoittamisprosessin kautta: miten päästään tilaan, jossa kirjoittaminen sujuu. Hän on erityisen kiinnostunut kirjoittamisen psykologisista esteistä ja väittää jopa, että lahjakkaimmat kirjoittajat, joilla olisi eniten annettavaa, luovuttavat usein liian aikaisin.

Amerikkalainen Dorothea Brande (1893-1948) aloitti luovan kirjoittamisen opettajana 1920-luvulla. Miten kirjailijaksi tullaan ilmestyi alkuaan vuonna 1934, ja Yhdysvalloissa siitä on otettu aina uusia painoksia. Sitä ei ole suomennettu aiemmin.

Ilmestyy keväällä 2019.